SYSCO hjalp Helse Nord til succes med ny Oracle-platform

SYSCO-HelseNord

Hurtigere, sikrere og billigere. Dette er effekten, efter at Helse Nord har flyttet deres digitale sundhedsplatform DIPS til egen privat Oracle Cloud. Oracle-specialister fra SYSCO har ledet den tekniske del af projektet. (Foto: Universitetshospital i Norge)

Skrevet af: Redaktionen

I slutningen af ​​april 2021 blev DIPS (DIPS er den mest anvendte digitale sundhedsplatform i Norge) flyttet til en ny Oracle-platform i Helse Nord, og den positive effekt kunne mærkes med det samme. Helse Nord IKT leverer fremtidsorienterede teknologiske løsninger og tjenester til hospitalerne i Norge.

- Klinikere oplever, at det er hurtigere at arbejde i DIPS efter migreringen. Det skyldes, at præstationen er væsentligt bedre på den nye platform, fortæller Sigurd From, afdelingsleder for Application Services i Helse Nord IKT.

Sigurd From har været projektleder for projektet «Ny Oracle infrastruktur». De vigtigste opgaver har været at oprette og installere den nye Oracle-infrastruktur i Helse Nord IKTs datacenter i Tromsø samt udføre migrering af databaser fra den gamle til den nye platform.

Med «Ny Oracle infrastruktur» har Helse Nord afskaffet teknisk gæld, og forretningskritiske Oracle-løsninger er flyttet til en moderne, privat cloud platform. Sigurd From fremhæver flere fordele, som platformen har leveret:

- En anden stor fordel er, at den nye platform opfylder moderne krav til informationssikkerhed samt at den nye løsning er mere omkostningseffektiv end den tidligere løsning.

Digital sundhedsplatform flyttet til skyen

DIPS er den største database i Helse Nord og derfor var selve migreringen også det største flyttejob i projektet. Databasen er nu flyttet til en privat sky, Oracle Exadata Cloud, som er placeret i Helse Nords eget datacenter.

Migrationsprojektet omfattede krypteret overførsel af alle databaser, opgradering af databaser til understøttede versioner, ny arkitektur (Maximum Availability Architecture) og optimering af ressourcer og licensbrug.

- Helse Nords forrige databaseplatform var egentlig både sikker og stabil, men var baseret på en gammeldags arkitektur. Processor, der var «best practices» for flere år siden, er ikke nødvendigvis de bedste i dag. Derfor har man nu erstattet den ældre on-prem løsning med en fremtidsorienteret, optimeret og skalerbar databaseplatform. Den giver enklere administration, lavere omkostninger, endnu højere sikkerhed og adgang til de nyeste teknologier, fortæller Ommund Øvrelid, Teknisk Projektleder, SYSCO.

Ommund Øvrelid har været Teknisk Projektleder, hvilket blandt andet har betydet, at han har haft et komplet overblik over fremskridt og udfordringer i alle faser i etableringen af ​​den nye infrastruktur samt migrationsarbejdet til den nye platform.

SYSCO er Nordens førende Oracle-partner. Læs om vores partnerskab >

Solid hjælp fra SYSCOs Oracle-eksperter

Jeg er meget stolt af projektet, hvor vi har sat den største database i Helse Nord i produktion på bare fire måneder, fortæller Sigurd From i Helse Nord IKT.

Under selve migrationen var mere end 30 ansatte fra Helse Nord IKT involveret. Derudover kommer alle dem, som har deltaget i de tidligere faser af projektet herunder Oracle Cloud eksperterne fra SYSCO.

En vigtig succesfaktor for os i Helse Nord har været at have dygtige fagfolk fra SYSCO, fortæller Oddne Rasmussen, Helse Nord IKT

- Det faktum, at vi havde dygtige konsulenter, som kender både Oracle Exadata og Exadata Cloud, har været ekstremt vigtigt for at nå målet på rekordtid med migrationen. Databasegruppen i Helse Nord IKT har sine egne dygtige medarbejdere, men det har været afgørende at få både videreuddannelse og "flere hænder" med i projektet. Samarbejdet med SYSCO har været rigtig godt, fortsætter Oddne Rasmussen, fungerende sektionsleder Database & Network, Helse Nord IKT.

Ommund Øvrelid mener, at ekspertisen hos Helse Nord IKT har været afgørende for det gode projekt:

- Hvis et komplekst og kritisk IT-projekt som dette skal lykkes, skal applikationsejerne hos kunden også være involveret. Når kunden også har kompetente medarbejdere på alle niveauer, kan man ofte se tilbage på et vellykket IT-projekt.

Han påpeger, at Helse Nord stillede med en dygtig projektleder, som havde godt kendskab til de forskellige fagledere og applikationsejere. Og at Helse Nord har meget dygtige databaseadministratorer og en sektionsleder med dyb teknisk faglig viden.

- SYSCOs specialister støttede i større grad og bidrog med videreuddannelse og backup til det egentlige migreringsarbejde, som Helse Nord IKT ellers stort set udførte selv. Helse Nords applikationsejere er også meget dygtige og vidste nøjagtigt, hvilke tests og verifikationer der skulle udføres for hurtigt at foretage de nødvendige verifikationer under test- og produktionsmigrationer, tilføjer Ommund Øvrelid, Teknisk Projektleder, SYSCO.

Migrationsprojektet startede i oktober 2020 og blev afsluttet i juni 2021. Det var et kompliceret «lift and improve» projekt, hvilket betyder at tage on-prem løsninger, der flyttes til en cloud-platform (i dette tilfælde en privat Oracle Cloud - OCI), mens systemerne optimeres og justeres. Nogle systemer kunne flyttes «as-is», mens andre blev opdateret til nyeste Oracle-versioner undervejs.

- I sådanne projekter har man altid "teknologisk gæld" med sig eller har brug for at foretage ændringer. Og det er ofte ikke bare små ændringer. Alle ændringer kræver test og verifikationer, hvilket kan have konsekvenser og føre til ændringer i planer, understreger Ommund Øvrelid.

Audun Hoff, Cloud Architect hos Oracle, roser også indsatsen i projektet.

Jeg tror ikke, jeg har været involveret i andre projekter, hvor der i den grad har været så god kontrol i alle faser af projektet. Audun Hoff, Oracle.

Ønsker du en uforpligtende snak med os eller har du nogen spørgsmål ang. din Oracle-platform?

KONTAKT OS